maanantai 12. marraskuuta 2012

Päivä 000 - Kuinka selvitä 12 tunnin bussimatkasta


Olen edelleenkin hieman hämmentynyt siitä, että sain eilen illalla oikeasti pakattua ihan hyvissä ajoin. Kaikki löytyi, eikä mahtumisenkaan kanssa ollut hirveemmin ongelmia. Matkalaukun päälle kyllä jouduin istumaan, että saisin sen kiinni. Pääsin siis jopa jo kahdeltatoista nukkumaan!

Tänään päivä alkoi sitten klo 5.00 ja outoa kyllä, ylös nouseminen ei edes tehnyt kovinkaan tiukkaa. :o Tavaroiden kantaminen sen sijaan teki, en edes halua tietää kuinka monta kiloa minulla on tavaraa mukana! Ja Jyväskylä on muuten ihanan rauhallinen kuuden aikoihin aamulla.

Jyväskylä klo 06.00



Bussissa ei kovinkaan paljoa väkeä ollut ja nukahdin melko nopeasti lähdön jälkeen. Nukuin oikeasti melko hyvin Ouluun asti! Oli ihanan lämmin. Oulussa sitten jalottelin ja kävin linja-autoaseman luona olevassa kahvilassa syömässä pullan ja hörppimässä omenamehua, kaveri tuli seuraksi. ^^ Sen jälkeen oli pirteä ja hyvin levännyt olo ja matkakin oli jo suurin piirtein puolessa välissä! Oulusta tuli kyytiinkin paljon porukkaa. Loppumatkan kuuntelin musiikkia, katselin vaihtuvia maisemia ja tekstailin. Oli aika kurja sää, satoi oikeastaan koko matkan. Pohjoiseen tulon huomasi lähinnä siitä, että järvet ja joet alkoi olla paikoittain jäässä vaikka lunta ei juurikaan ollut. Vähän ennen Rovaniemeä näin myös poroja ja totesin olevani virallisesti Lapissa. :D

Siitä huolimatta, että olin nukkunut jo monta tuntia rupesin pilkkimään ennen Rovaniemeä. Tekstailun avulla pysyin suurin piirtein hereillä enkä missanut vaihtoa. Vaihtoaikaa oli todella reilusti ja siinä bussia odotellessani yksi kanssamatkustajistani tuli sanomaan minulle, että häneltä jäi lompakko siihen bussiin, jolla olimme tulleet ja pyysi apua. Yhdessä sitten pohdimme mitä asialle tekisimme. Kaiken lisäksi tällä naisella oli kännykästä akku melkein loppu, joten hän pyysi, että saisi soittaa minun puhelimella. Onneksi olin ladannut sen ihan täyteen juuri ennen matkaa. :D Siinä sitten soiteltiin ja onneksi lopulta saatiin kiinni se bussi, jolla oltiin tultu. Asia ratkesi sitten siinä. Jänniä hetkiä Rovaniemellä. Myöhemmin kuuntelin kun eräät vanhemmat britit keskustelivat Skypestä ja kun bussi viimein tuli, päivän toinen lompakkonsa bussiin unohtanut tuli sitä etsimään ennen kuin lähdettiin.

Rovaniemen linja-autoasema


Rovaniemeltä kun lähdettiin niin satoi kaatamalla. Onneksi se vähän hellitti ja lumen määräkin alkoi lisääntyä. Ulos ei oikein enää nähnyt kun oli pilkko pimeää, joten rupesin nukahtelemaan taas. :'D Taistelin pysyäkseni hereillä osatakseni jäädä oikeassa paikassa pois kyydistä. En ymmärrä, miksi oikein olin kuvitellut saapuvani Leville valoisaan aikaan ja yritinkin koko bussimatkan saada aivoni tajuamaan, että kuudelta Levillä on jo pimeää. Päästiin aikataulusta vähän myöhässä perille ja huh, että oli liukasta! Paljon jäätä ja märkää. Olin hieman hukassa, mutta onneksi bussikuski neuvoi minut oikeaan suuntaan. Kävelymatka ei luojan kiitos ollut pitkä, eikä kylmäkään ollut. Pienen kasvavan ahdistuksen jälkeen lopulta löysin oikean hotellin (piti jopa kulkea lyhyt matka suoraan... :D). Täällä ei tuo pimeyskään tunnu niin pahalta kun rinteet todella kirkkaasti valaistu ja muutenkin paljon valoja. Porukkaakin oli ihan mukavasti.

Hotellilla pääsin suoraan syömään, oli aivan ihanaa ruokaa! Tarjolla oli metsäsienikeittoa, possun niskaa, lohta ja kermaperunoita. Söin itseasiassa kaikkia niistä. :'D Tietenkin myös salaattia ja leipää sekä jälkiruoaksi hedelmäsalaattia ja kuumaa kaakaota. Ruokailutilat olivat myös todella viihtyisät. Sain sitten tulevan viikon työvuorolistan ja kivalta näyttää! Olen koko viikon iltavuorossa, päivät alkaa joko kahdelta tai kolmelta ja kestää sinne puoli kymmeneen. Kiva, kun saa viettää päivän ainoita valoisia hetkiä kierrellen ja alueeseen tutustuen!

Ruoan jälkeen tapasin sitten työpaikkaohjaajani pikaisesti ja myös salin puolen päällikkö kävi esittäytymässä. Kaikki vaikuttavat todella mukavilta! Lähtö asunnolle tuli sitten niin äkkiä, että luonnollisesti unohdin lakanat ja pyyhkeet hotellin respaan... Tajusin asian tietenkin vasta asunnolla. Noh, minkäs teet. :'D

Asunto onkin sitten PALJON isompi kuin olin osannut odottaa. On isot eteistilat, valtava kylppäri ja siellä sauna, iso olohuone, kaksi tilavaa makkaria sekä iso keittiö. Otin vieläpä sen makkarin, jossa on sitten lisäksi vaatehuone. :D Alku meni sitten ihmetellessä, että miten saan jääkaapin ja patterit päälle. Jääkaappiin ainakin löysin ratkaisun, pattereista en oikein tiedä. :'D Purin sitten samantien kaikki tavarani ja järjestelin paikoilleen, ettei tarvitsisi aina laukuista kaivaa tarvittavaa.

Osa makkarista

Vaatehuoneeni

Sauna <3 

Olkkari osittain, vasen pimeä huone on keittiö ja oikealla on toinen makkari.


Mutta mutta... Vatsanpohjaa kipristelevä jännitys on ainakin toistaiseksi poissa ja odotan huomista innolla! Ja vaikka kuinka mietitytti tuo bussimatka niin se meni loppujen lopuksi todella kivuttomasti ja mukavasti. Mikään paikka ei edes puutunut. :D Tosin matkustushousuni valitsin vähän huonosti, tiukat farkut eivät oikein sallineet hirveän montaa asentoa jaloille ilman, että polvia olisi ruvennut särkemään...

Annu


Ps. Voisko joku valasta, että miksi tuolla saunassa on patteri. :'D 
Pps. Sain lopulta ne lakanat sitten kuitenkin!

1 kommentti:

  1. Mahtavaa kerrontaa aivan kuin olisin itse matkustanut. Olen syvästi kateellinen. Mahtava asuntolukaali ja saunassa on patteri siksi, ettei olisi pakkasella kylmä kun kiuas ei ole päällä. Kokemuksesta tiedän, että kovalla pakkasella sukat lähtee jalasta kun veto käy niin kovaa. Viihtymisiä sinne
    t. jukka-ope

    VastaaPoista