Huh, siitä on kyllä vierähtänyt aikaa kun olen viimeksi kirjoittanut. Iltavuorot syö yllättävän paljon illasta kirjoittamisaikaa ja menneet yövuorot sekoittivat unirytmini aika pahasti pitkäksi aikaa. Nyt alkaa olla taas normaalirytmi.
Sääli kyllä ihan oman muistinikin kannalta etten ole saanut aikaiseksi päivittää tätä säännöllisesti vähään aikaan. Tänä aikana olen siirtynyt keittiöstä salin ja respan puolelle. Viimeiset päivät keittiössä menivät hyvin, oli ihanan rauhallista. Tein mm. vielä lisää sipsejä (tällä kertaa porkkanoista), vohvelitaikinaa, perunamuussia, sienikeittoa ja hirvipataa. Lisäksi hoidin edelleen aika itsenäisesti astiahuoltoa ja pesin päivien päätteeksi pesukoneen ja lattiat.
Se täytyy kyllä sanoa, että vaikka olen isosta perheestä ja tottunut tekemään isoja määriä ruokaa kerralla, niin silti nuo määrät, mitä ravintolakeittiössä tehdään, hämmentää välillä. Esimerkiksi vohvelitaikinaa tehdessä pysähdyin jossain vaiheessa miettimään, että mitä oikeastaan tein. Olin juuri rikkonut taikinaan 18 kananmunaa ja sekoitin sitä 10 litran ämpärissä vispilällä, joka oli isompi kuin oma kyynärvarteni. Jep. Tuntui hyvin absurdilta. :'D Sanottakoon vielä, että taikinasta tuli oikein hyviä vohveleita.
Suolan käyttöä opin myös keittiössä ollessani. En ole koskaan ollut mitenkään erikoisen hyvä maustamaan (koska ketsuppi on ystäväni), joten täällä ollessani suurimpia ylpeyden aiheita keittiössä minulle on ollut kun maistettaessa ruokaa kokit ovat kysyneet, että tarvitseeko mielestäni laittaa jotain vielä ja vastatessani "suolaa" he ovat olleet samaa mieltä. Saattaa kuulostaa aika vähäpätöiseltä jutulta, mutta minulle se on iso juttu. Se tarkoittaa, että olen oppinut miltä asioiden kuuluu maistua ja osaan sanoa muutakin kuin että onko se minun mielestäni syötävää.
Viimeisenä päivänä sain tehtäväkseni tosiaan sienikeiton ja eteeni 5 kiloa hirven lihaa. Siinä sitten suikaloin sen lihan. Välillä se haju meinasi olla vähän liikaa ja tuntui, että saattaa mennä kohta taju, mutta sinnittelin reippaasti koko lihan suikaleiksi! Tuli kyllä hyvää pataa, ja jälleen semmonen valtava kattilallinen. Koko päivän se siinä porisi. Oli tosiaan mukava viimeinen keittiöpäivä.
Oli outoa vaihtaa keittiöstä pois parin viikon jälkeen. Oli parin päivän ajan sellainen olo, että kuuluisi pistää keittiövaatteet päälle ja mennä sinne huolehtimaan astioiden tiskaamisesta. Tosin sitten kuitenkin lopulta ihastuin respan hommiin, enkä kovinkaan mielelläni tekisi nyt enää muuta. :D
Sovimme tosiaan, että hoidan harjotteluun kuuluvan kassaosuuden respan puolella, siinä matkamuistojen sun muiden parissa. Olen opetellut käyttämään meidän varausjärjestelmää, tehnyt asiakasprofiileja ja tilityksiä, valinnut ihmisille huoneita, chekannut sisään ja ulos ja vastannut jopa muutaman kerran puhelimeen. Sekä varsinkin nyt kun britit tulivat niin mm. kartan avulla opastanut eri paikkoihin sekä googlaillut heille osotteista puuttuvia osia. :D Siitä on ollut muuten oikeasti hyötyä, että olen kierrellyt Levikeskuksessa ihan tutustumismielessä, tiedän mitä kaikkea sieltä löytyy ja suurinpiirtein mistä, joten opastaminen on huomattavasti helpompaa!
Niistä muutamasta yövuorosta, jotka minulla oli, haluan kertoa vähän jotain. Tykkäsin nimittäin kovasti! Oli todella helppoa kääntää unirytmi niin, että valvoin yöt ja nukuin päivällä. (Toiseen suuntaan se osottautu hankalammaksi.) Jotkut ihmettelivät, että mitä siellä öisin muka tehdään, mutta hommia on aika paljon. Ja ovet muuten lukitaan noin puolen yön aikoihin. Yövuorossa tosiaan tarkistetaan seuraavan päivän saapuvat ja lähtevät. Saapuville jaetaan huoneet ja laitetaan avaimet valmiiksi sekä tarvittaessa laskutetaan, lähtevien lista tulostetaan aamuvuoroa varten heidän työtään helpottamaan ja niihin merkitään jos asiakkaalla on vielä maksettavaa tai vaikka ylimääräinen avain ollut huoneeseen. Päivän myynti tarkistetaan ja kassat lasketaan (niin respan kuin aulabaarinkin). Se on muuten kivaa, kun silmät ristissä laskee rahoja. :DD Yövuorossa myös tarkistetaan seuraavan päivän tilaukset, raportit ja kirjataan kaikkien työntekijöiden työtunnit ja myynnit ylös sekä tarkistetaan ylipäänsä, että kaikki täsmää. Joinakin öinä siistijöiden työtä helpotetaan imuroimalla ravintolasali (se oli minun hommaa :D) sekä aamulla mahdollisesti huolehditaan aamupala jo esille. Kyllä siinä se aika menee ihan mukavasti. En sitten tiedä jos yksin tarvisi olla, että tulisiko siinä aika pitkäksi ilman juttuseuraa. :'D
Vapaa-aikani olen viettänyt joko kirjojen, tv-sarjojen tai työkavereideni parissa. Tähän mennessä olen kerennyt käymään jo Levitunturin huipulla sekä matkan varrella olevassa hotellissa (siellä on näköalapaikka ylimmässä kerroksessa). Itseasiassa yhdessä päivityksessä on kuva siitä hotellista ja teksti, jossa sanon haluavani siellä käymään. Sääli, että oli "vähän" sumuista, tai pilvistä, mitä se ikinä olikaan.
Huipulta ei ole valitettavasti kuvia, silloinkin oli samanlaista.. Mutta kaunista ja jännän näköistä silti. Pitää mennä joskus uudestaan! Revontulia en ole kyllä vieläkään onnistunut näkemään.. ^^'
Annu
lauantai 8. joulukuuta 2012
keskiviikko 21. marraskuuta 2012
Päivä 009 - Laiskoja kaikki!
Vähän
jännitti mennä töihin, kun ei ollut maananaina oikein ottanut
sujuakseen. Oli kyllä turhaa, tämä oli kiva päivä!
Meitä
oli keittiössä taas jopa kolme, kun se uusi kokki oli myös mukana.
Se on tosi kiva, hyvä neuvomaan ja ohjaamaan! Hän mainitsikin
olleensa ohjaajana ja näyttöjen valvojana useampiakin kertoja.
Tällä
kertaa tein leipää, jos tarkkoja ollaan niin mallasleipää. Ja
jälleen ne reseptin ohjeet oli niin epämääräiset, että! No,
kyllä se siitä sitten lähti rullaamaan. Käytin sellaista valtavaa
monitoimikonetta. Ei siis onneksi tarvinnut käsin vaivata! Totesin
kyllä, että keittiössä tarvitsee oikeasti voimaa, yllättäen
tuon ison koneen kulhokin oli iso ja painava ihan itsekseen ja kun
siellä oli vielä leipätaikinakin... Kyllä sain sen sieltä sitten
punnerrettua vuokaan ja tiskattua.
Ja
huh, tiskasin varmaan puoli tuntia yhtä vuokaa, siinä oli ollut
jotain laatikkoruokaa, joka oli palanut mukavasti kiinni reunoihin.
Rapsuttelin sitä sitten puhtaaksi kivan hetken. Hienoa, kun juuri
sillä hetkellä kun olen kyynärpäitä myöten tiskaamassa likaista
vuokaa niin keittiöön ilmestyy joku mies, joka tulee kättelemään
ja esittäytymään pikaisesti etunimellä. Miehen lähdettyä
keittiömestari tuli kertomaan, että kuka se henkilö oli. Eipä se
ollut kuin koko hotelliketjun omistaja. No kiva. :'D
Sain
sen vuoan viimein tiskattua ja sen jälkeen aloin tekemään taas
sipsejä puikuloista. Homma jäi kuitenkin kesken kun keittiömestari
ja tämä toinen kokki keksivät, että minä olen se, joka tekee
meille ruoan tänään. Eipä siinä muu sitten auttanut. Tein
loimulohta ja ranskalaisia. Melko yksinkertaista. Enkä edes
myrkyttänyt meistä ketään! Kun olin syönyt niin tuli vielä
päivän viimeinen tilaus. Kokit oli vetäytyneet toimistoon syömään,
juoruamaan ja laiskottelemaan. Ne sysäsi sitten MINUN vastuulle tuon
viimeisen tilauksen!! Lämmitin alkuruoaksi heille (aivan
taivaallista) kukkakaalisosekeittoa ja tein samanlaiset
loimulohi-ranskalaiset annoksen. Oli pelottavaa, mutta kai se meni
ihan ok. Eikä ne kokit sentään ihan yksinään minua jättäneet
vaan pyörivät siinä kyllä jos olisin sattunut tarvitsemaan. Tein
siinä samalla yhdelle meidän tarjoilijalle samanlaisen ja hän
ainakin sanoi sen olleen hyvää, joten eiköhän se ihan syötävää
ollut.
Loppuilta
meni mun osalta niitä sipsejä paistellen. :D Muut siivosi. En kyllä
silti kerennyt paistamaan kaikkia, mikä jäi vähän ärsyttämään.
En tykkää jättää hommia kesken.
Keskiviikko
ja torstai onkin sitten taas vapaata! Sovittiin parin työkaverin
kanssa, että mennään keskiviikkona keilaamaan. Pitkästä aikaa!
^^
Jäin
hotellille hetkeksi koneelle ennen kun lähdin kävelemään
kämpille. Oli ihanan raikas ilma! Sitten vaan saunaan ja luinkin
hetken. Otin muuten keittiöltä sitä kukkakaalikeittoa mukaan,
vapaapäiville syötävää! :D
Annu
Päivä 008 - Viikko takana, uusi edessä
Vapaapäivät
eivät oikein jotenkin sovi minulle. Tuon sunnuntain jälkeen oli
tosi vaikea saada itseni taas motivoitumaan töihin menoon. Onneksi
kirjan sain kuitenkin aamulla ennen töitä luettua, sitä olisi
ollut vaikea hylätä työpäivän ajaksi kun kuitenkin enää
viimeiset vajaa 100 sivua jäljellä. Yllätin kyllä itsenikin kun
luin sen kirjan niin nopsaan, n. 800 sivua kahdessa päivässä. :o
Mutta
se tuosta kirjasta. Työpäivä oli kyllä motivaatiotason mukainen.
Mikään ei oikein sujunut ensimmäisellä yrityksellä. Vaikka
hommat sinällään oli yksinkertasia ja osa vielä sellaisia, että
olin tehnyt aiemminkin, mutta kun taas eri ihminen ohjeistamassa niin
eihän se sitten mennytkään ihan niin kuin hän oli ajatellut...
Noh,
täyttelin tänään taas vähän aamiastavaroita ja tein lappa- eli
puolukkapuuroa. Aika ikävä tehtävä kun en puolukkapuurosta itse
tykkää yhtään ja olisi pitänyt tehdä siitä hyvää. Oli hieman
turhauttavaa, enhän minä osaa tehdä siitä hyvää kun edes tiedä
milloin se on muiden mielestä hyvää... Omasta mielestä kun se ei
ole hyvää koskaan. :'D Paitsi jos pistää niin paljon sokeria,
ettei se muulle enää maistukaan mutta sitä tuskin haettiin.
Lisäksi oli tarkoitus seurata reseptikansion ohjetta, eikös se
ollut sitten ihan epämääräinen, nesteen ja mannasuurimoiden suhde
pielessä ja aargh! Inhoan epämääräisiä ohjeita. :< Siinä
puuroa keitellessä yritin hokea itseäni olemaan positiivisempi,
kyllä tää päivä tästä.
Puuro
sitten lopulta valmistui, oli kuulemma hyvänmakuista (ei minusta,
mutta... :'D) ja oli muutenkin ihan ok. Eipä se päivä tuosta
kuitenkaan kauhean ihmeelliseksi muuttunut, loppuillan pyörin vaan
keittiömestarin jaloissa muka auttamassa a la carte-annoksien
teossa. Paistoin (ja joitakin vähän poltin) lohkoperunoita,
pekonia, lihaa ja leipäkuutioita pannulla sekä lämmitin
kastikkeita. Täytyy kyllä sanoa, ettei minun kädet ole mitenkään
hirveän kuuman kestävät.. Kun tuolla kaasuhellalla pitää isolla
liekillä (siinä on siis kaksi vaihtoehtoa, iso ja pieni liekki)
niin se on kyllä niin kuumalla, että kun kattilassa tai pannulla
olevaa ruokaa sekoittaa kauhalla niin sormia polttaa. Tai jos yritän
suojella sormenpäitä niin rystysiä polttaa ja ne on sitten ihan
punaiset.
Ruoaksi
söin poronkäristystä ja perunamuusia. Oli ihan älyttömän hyvää.
<3 Sain itseasiassa sitä käristystä asunnolle mukaankin! Ja
aiemmin päivän aikana söin omenapiirakkaa. Olin illan sitten
astianpesukoneen kanssa taas ja pesin sen päivän päätteeksi.
Sekään ei sujunut ihan kommelluksitta, mutta ei tänä päivänä
oikein mikään..
Pääsin
töistä jo yhdeksältä, mutta jäin odottelemaan kahta salipuolen
työkaveria, koska olin taas menossa datistelemaan toisen luokse. :D
Oli kyllä taas kiva ilta, jutusteltiin, katottiin telkkaria ja
datailtiin.
Annu
Päivä 006 - Ensimmäistä kertaa piti turvautua herätyskelloon
Aamuvuoro
tosiaan... Olin yrittänyt oikeasti mennä ajoissa nukkumaan, mutta
en oikein meinannut saada unta. Joko pidän makuuhuonetta liian
lämpimänä tai sitten unirytmini on päin honkia. Nousin kuitenkin
reippaasti, eikä tullut edes kauhea kiire. Kerkesin matkalla jopa
pysähtyä ottamaan kuvia. :D
Vuoro
meni sitten ihan leppoisasti. Tein tuhteja kahvileipiä johonkin
kokoukseen ja täyttelin tarvittaessa aamupala-astioita. Lisäksi
tein porkkanasilppua salaattia varten. Aamupalan jälkeen täyteltiin
taas kärryjä seuraavaa päivää varten ja päivän paras osuus:
pääsin syömään ”aamiaista” myös! <3 Munakokkelia,
pekonia, pikkunakkeja, leipää, karjalanpiirakkaa, jugurttia ja
mansikkahilloa. Söin itseni ihan ähkyksi.
Lopuksi
siistin omat jälkeni, yksi salin puolen tytöistä oli vallannut
astianpesun, joten minua ei tarvittu siellä tänään. Pääsinkin
sitten lähtemään jo puoli yhdeltä. Jäin tosin hotellille
hetkeksi datistelemaan, mutta en kovin pitkäksi aikaa kuitenkaan.
Asunnolle
kävellessä innostuin ottamaan jonkun verran kuviakin:
Päivässä
ei ollut oikeastaan muuta ihmeellistä, asunnolla laskeskelin viikon
työtunnit ja istahdin lukemaan. Enkä muuta enää sinä päivänä
tehnytkään. :D Sunnuntai oli vapaapäivä, silloin kävin vain
kaupassa, luin, söin ja saunoin. ^^
Annu
lauantai 17. marraskuuta 2012
Päivä 005 - Tyypillistä...
… että
juuri kun olen selittänyt kuinka paljon pidän iltavuoroistani niin
minut vaihdetaan aamuvuoroon... Tai no ainakin lauantaiksi, porukkaa
on sairaana niin menen auttamaan. Ei onneksi mitenkään järkyttävän
aikaisin tarvitse mennä, vasta seitsemäksi. Ja tässä vaiheessa on
varmaan hyvä muistaa, että joo, alunperin olin ajatellutkin pyytää
aamuvuoroja. :D Saa nähdä miltä se nyt sitten tuntuu.
| Tässä muuten se polku, jota etsin ensimmäisenä päivänä. |
Tänään
heräsin onneksi aiemmin kuin eilen, kerkesin tekemään niitä
asioita, joita halusinkin tehdä ja kuuntelin musiikkia. Sunnuntaina
pitää kyllä yrittää muistaa laittaa toinen verho tuohon
olohuoneen valtavaan ikkunaan, en pidä siitä kun pimeällä pitää
valoja ja kaikki näkyy ulos. Olen kyllä luonut tänne jo nyt ihan
selkeät rutiinit, varsinkin tuon töihin lähdön kanssa. Aina sillä
tavalla, että olen vähintään tuntia ennen töiden alkua
hotellilla. Odotan sitä kun respan väki alkaa ottamaan
nettitunnukset valmiiksi kun näkevät minun tulevan. :'D
Hommanani
tällä kertaa oli täyttää aamiaista varten oleva kärry, jotta
aamulla ei tarvitsisi kuin laittaa esille. Se oli taas sellaista
hommaa, josta tykkäsin. ^^ Asettelin juustoja ja kinkkuja vadeille
jne. :D Sain myös siivuttaa tomaatteja sellaisella hauskalla
koneella. Lisäksi tein vihreän salaatin tilauspäivälliselle ja
kaksi a la carte-jälkiruoka-annosta. Sellaista kermassa ja
ruokosokerissa haudutettua leipäjuustoa. Ainakin se kermaseos oli
niin hyvää, että! Vaikka luonnollisesti en tästä tehtävästä
taaskaan innostunut hirveämmin. :'D Jotain edistystä kuitenkin on
tapahtunut, en enää pelkää niitä kaasuliesiä! Päivän lopuksi
huolehdin taas tiskikoneesta.
Täällä
on kyllä oikeasti hurjan mukava työilmapiiri. Pidän varsinkin
kovasti tästä nuoremmasta keittiömestarista. Pääasiassa koska
sen kanssa kuunnellaan radiota keittiössä ja saan lauleskella
biisien mukana samalla kun teen hommia. :D Oikeastaan hän on vain
viisi vuotta minua vanhempi. :o Joka tapauksessa, viihdyn täällä
hyvin!
Ilmeisesti
keittiössä on aloittamassa ihan oikea harjoittelija tässä
lähiaikoina. Hän oli nimittäin tutustumassa tänään tiloihin.
Myös salin puolelle tuli joku uusi tänään. Huvittavaa oli kun
MINULTA kysyttiin, että mistä löytyy mitäkin. :'D Hämmentävämpää
tosin oli, että osasin yleensä myös vastata.
Vuoron
jälkeen olin fiksu ja otin tarjotun kyydin vastaan enkä jäänyt
hotellille dataamaan. Halusin vaihteeksi päästä ajoissa nukkumaan
ja keretä käymään saunassakin. Asunnolla sitten tosiaan sauna
vaan heti päälle, söin vähän iltapalaa, kuuntelin musiikkia jne,
ennen saunomista. Sen jälkeen vaan suoraan nukkumaan!
Annu
perjantai 16. marraskuuta 2012
Päivä 004 - Minä ja suuri suuni
Tänään
oli tarkoitus herätä ajoissa, mutta en sitten herännytkään ennen
kuin vasta puoli yhdeltätoista. Ei minulle silti tullut kiire ja
lähdinkin käymään kaupassa. Meillä on asunnoilla pulkat
kauppareissuja varten ja meinasin aluksi ottaa sen mukaan, mutten
jaksanutkaan. Olisi kyllä pitänyt. :'D Tällä kertaa kävin siinä
isossa S-marketissa. Löysin matkan varrelta myös toisen K-marketin
ja postin. ^^
Tuolla
S-marketissa oli muuten sama kuin siellä K-marketissa, jossa kävin
aiemmin. Kaupassa oli kyllä ihmisiä, mutta yli puolet oli
henkilökuntaa eikä asiakkaita. :'D En ole aiemmin nähnyt tuon
kokoisissa paikoissa noin paljon myyjiä yhtä aikaa töissä, se oli
hassua.
| Tuonne ylös haluan käymään! |
Menin
sitten jälleen, kuten tapanani täällä on, hotellille ajoissa
ennen vuoroa, jotta kerkeäisin vähän olemaan koneella. Tapasin
tänään myös viimein pomoni, hän on kaikkien muiden tavoin
todella mukava! Katsottiin tärkeitä papereita läpi ja sovittiin
ensimmäisen viikon osalta palautekeskustelu. Sain myös sovittua
itselleni siihen itsenäisyyspäivän tienoille vähän pidemmän
vapaan, joten pääsen niihin ylioppilasjuhliinkin! Kuulin myös
työsuhde-eduistani (mm. hissiliput maksutta ja välinevuokra puoleen
hintaan) ja pääsen kuulemma sellaiseen perehdyttämistilaisuuteen,
jossa kierrellään Leviä ja vieraillaan eri yrityksissä.
Tilaisuuden lopuksi on koe ja jos sen läpäisee, saa Levipassin.
| Auringonlasku juuri ennen kuin työt alkaa |
Olin
sitten myös hölmö ja menin mainitsemaan, että opiskelin lukion ja
Priimuksen välissä vuoden japania. Siitäkös tuo innostui ja sanoi
ilmoittavansa asiasta respaan, että voin tulla tarvittaessa
auttamaan. Pitikin mennä sanomaan mitään, enhän minä
minkäänlaista asiakaspalvelujapania osaa oikeastaan yhtään! Noh,
pitänee yrittää opetella jotain fraaseja..
Pomon
kanssa keskustelun jälkeen pääsi työpäivä sitten vihdoin
käyntiin. Tai oikeastaan kerkesin siinä vielä ennen sitä juoda
kaksi kuppia kaakaota. :'D Astianpesukone korjattiin tänään
viimein, siinä on ollut nuo, hmm, kiskot epäkunnossa. Eli korit
eivät ole rullailleet itsekseen koneen läpi, vaan niitä on pitänyt
käsin työntää aina välillä eteenpäin. Korjaamisessa meni
jonkun aikaa, koska piti odottaa jotain uutta osaa. Nyt kuitenkin
toimii taas! ^^
Tänään
tein taas sellaista pientä näpertelyä, leikkasin lähinnä a la
carte-annoksien kasvislisukkeita valmiiksi ja tein myös melkein itse
yhden annoksen. :D Meillä on täällä keittiössä kaasuliedet ja
niitä päädyin käyttämään tänään ensimmäistä kertaa. Olin
myös loppusiivouksen aikana hoitamassa itsekseni astianpesukonetta.
Olen kyllä nyt ihan viihtynyt keittiössä, mutta lähinnä varmaan
sen takia koska saan tehdä sellaista pientä näpertelyä ja
siivousta. Heti kun minut pistettiin tekemään sitä annosta niin
meni pasmat ihan sekaisin ja muistin minkä takia en haluaisi olla
keittiössä.
Onnistuin
muuten tänään taas saamaan rakon sormeeni keittiössä. Tällä
kertaa pilkoin nauriita. :D Juttelin asiasta toisen tarjoilijatytön
kanssa ja hänkin sanoi saaneensa rakon joskus veitsestä. En ole
yksin tämän kanssa! Joka päivä on muuten kyllä tullut joitain
pieniä naarmuja käsiin, mutta ei sen ihmeempiä ole vielä ainakaan
sattunut. Onneksi on lääkäriasema tarvittaessa ihan tien toisella
puolella. :'D
Innostuin
muuten kovasti kun kuulin, että välinevuokra on puoleen hintaan
henkilökunnalle! Olin ihan varma, että se olisi täysihintaista.
Pyysin sitten yhdeltä työkaverilta, että hän lähtisi joskus
työvuorojen sopivasti sattuessa opettamaan minua lautailemaan. Saa
nähdä milloin päästään mäkeen! ^^
Työvuoron
loputtua pääsin kyydillä takaisin asunnolle. Tai oikeastaan jätin
sinne vain vähän tavaroita ja menin saman tien työkavereiden
luokse iltaa viettämään. Pistettiin jouluvalot, syötiin
tortilloja, katsottiin telkkaria ja datailtiin. Toinen niistä oli
juuri käynyt hakemassa langattoman internetin heille siihen.
Saatanpa tästä lähin hengailla heillä usein. :'D Jo ihan vaan
senkin takia, että vähän tylsäähän se on itsekseni istua täällä
valtavassa kämpässä kun voisi yhtä hyvin olla melkein naapurissa
ja viettää aikaa muiden kanssa.
Aika
menee kyllä niin nopeasti, kohta olen ollut jo viikon täällä!
Samaan aikaan tuntuu, että eikö oikeasti sen pidempään. Kaikkien
pelottelema tylsyys ja tekemisen puute ei ole vielä iskenyt,
oikeastaan minusta tuntuu, etten KERKEÄ tekemään kaikkea mitä
haluaisin. Ei ole ollut aikaa edes lukea yhtäkään noista
kirjoista, jotka otin mukaan. :D
No
ehkäpä jossain vaiheessa kerkeäisin lukemaan, ärsyttäisi jos
olisin raahannut mukanani viisi kirjaa enkä lukisi koko aikana
sivuakaan.
Annu
torstai 15. marraskuuta 2012
Päivä 003 - Vihdoin saunaan!
Ja
taas töihin! Tykkään kyllä näistä iltavuoroista, ei oikeasti
tarvitse herätyskelloa ja aamut on tosi rauhallisia. ^^ Tänään
minulla alkoi kuitenkin ”jo” yhdeltä, joten nousin yheksän
maissa pestäkseni hiukseni ja että ne myös kerkeäisivät kuivua.
Oli kaunis auringonnousu! Taivas ihan vaaleanpunainen.
Lähdin
taas ajoissa hotellille, että kerkeäisin olla vähän aikaa vielä
koneella ennen työvuoron alkua. Jutustelin ihmisten kanssa ja
kirjottelin maileja. Minun oli tänään tarkoitus tavata pomoni,
mutta kuulin, ettei hän olekaan paikalla, joten menin vain suoraan
vaihtamaan vaatteet ja keittiöön.
Tänään
olin keittiössä eri ihmisten kanssa. Keittiömestari oli
sairastunut ja se toinen maanantain kokeista oli vapaalla. Paikalle
oli sitten hälytetty hotellin monitoimimies, joka toimii
tarvittaessa talonmiehenä, lomavastaavana (eli vetää turisteille
esim. opastettuja kävelykierroksia) ja kokkina. :D Ohjelmassa ei
ollu hirveästi, tein vielä vähän sipsejä porkkanasta, purin
aiemmin päivällä tullutta kuormaa oikeisiin paikkoihin (nyt
vihdoin tiedän suurin piirtein mistä löydän mitäkin!), tein
vohvelitaikinan seuraavaa aamupalaa varten, tein majoneesia ja
siivosin. Niin, ja koristelin jälkiruoka-annoksia. Kesken päivän
keittiökaverini vaihtui. Vähän rasittavaa joutua koko ajan
kertomaan uudestaan, että mikä tämä minun harjoittelun pointti
on, mutta minkäs teet. Kaikki on kuitenkin onneksi tosi mukavia!
Söin
muuten aivan ihanaa hirvipataa ja riisiä! <3 Maisteltavaksi sain
ihanaa kanelijäätelöä. Pääsin sitten reippaasti aiemmin pois,
koska kaikki saatiin valmiiksi ajoissa. Niin, ja minulle
sanottiin, että seuraavana päivänä voin tulla tunnin myöhempään.
:D Jäin sitten vuoron jälkeen vielä hotellille tietokoneelle ennen
kuin tulin takaisin asunnolle ja pistin saunan päälle.
Aluksi
pelkäsin, ettei sauna lämpiäisi ollenkaan kun siinä meni niin
kauan, mutta kyllä se siitä sitten viimein! Oli kyllä niin ihana
käydä ja sitten suoraan nukkumaan!
Annu
Päivä 002 - Ensimmäinen vapaa Levillä
Tähän
voisi tottua. Yksi päivä töitä ja yksi päivä vapaata. :D Täällä
voisi tosin pitkällä tähtäimellä iskeä tekemisen puute. Joka
tapauksessa. Tänään oli aivan ihana sää. Aurinko paistoi
pilvettömältä taivaalta, tällaiselta kuuluu marraskuun näyttää
Suomessa!
Innostuin
säästä ja lähdin nopeasti aamupalan jälkeen kameran kanssa ulos.
Oli vaan reippaasti kylmempi, koska tuuli aika kovaa. Totesin myös,
että enpä ottanut aurinkolaseja turhaan mukaan! Olin maanantaina
nähnyt yhden pienen polun, jota päätin sitten tällä kertaa
kokeilla. Kulkeminen siellä oli vaan hieman hankalaa, hanki kesti
välillä painoni ja välillä ei. Olin sitten aika ajoin polviani
myöten uponneena hankeen. Lumikengät eivät olisi olleet
pahitteeksi. Jatkoin kuitenkin matkaa sinnikkäästi. Kunnes
molemmat jalkani humpsahti puoleen reiteen asti hankeen. Siinä
vaiheessa totesin, että ehkä paras kääntyä takaisin kun pääsen
vielä omin voimin ylös hangesta. Kaivauduttuani esiin huomasin,
että paksun lumikerroksen alla oli aika paljon vettä. Säikähdin
aika reippaasti ja osittain konttasin takaisin päin, etten vain
uppoaisi liian syvälle. :'D Äitille kuitenkin kiitos kengistä,
vesi ei tullut yhtään läpi! <3
Päästyäni
pois tyydyin kulkemaan ihan tietä pitkin. Kävin tutkiskelemassa,
että mitä löytyy jos lähtee päinvastaiseen suuntaan kuin
Levikeskus. Eipä sieltä mitään ihmeitä kuitenkaan löytynyt,
vain asuintaloja ja moottorikelkkareittejä. Lopulta tuuli oli liikaa
ja lähdin takaisin sisälle.
Ennen
pimeän tuloa söin vähän ja katselin tietokoneelta Game of
Thronesia. Tutkin myös aiemmin nappaamiani Levi-esitteitä. Pimeän
tultua lähdin sitten kiertelemään Levikeskusta ja etsimään
ruokapaikkaa. Levikeskus on todella kauniisti valaistu paikka ja
sieltä löyty yllättävän paljon kaikkea. Oli keilahallia,
kylpylää, kauneushoitolaa, vaatekauppoja, urheiluvälinekauppoja,
matkamuistomyymälöitä ja ennen kaikkea ruokapaikkoja ja hotelleja.
Kiertelin katuja ristiin rastiin ja nyt minulla on ihan hyvä kuva
alueesta. ^^ Etsin yhtä tiettyä kahvilaa, mutta joko en löytänyt
sitä tai sitten se oli remontissa eikä siksi ollut auki. Päädyin
sitten lopulta ihan ravintolaan syömään, oli ihan älyttömän
hyvää sienikeittoa ja jälkkäriksi sorruin ottamaan
suklaafondantin, joka tuli bailey's jätskin kanssa.
Tällä
hetkellä harmittaa, että olen täällä oikeasti vain sen kuusi
viikkoa.. Eilen kun kuuntelin muiden tyttöjen kaikkia suunnitelmia
tammikuusta eteenpäin niin totesin, että minäkin haluaisin. Ehkä
tulen tänne joskus ihan koko talvikaudeksi töihin. ^^
Annu
keskiviikko 14. marraskuuta 2012
Päivä 001 - Ensimmäistä kertaa elämässä lempinimi?!
Unohdin
eilen mainita, että sain kuin sainkin ne patterit viimein oikeasti
toimimaan. Satuin nimittäin löytämään niistä on/off-napin. :'D
Lopputulos oli, että nukkuessa tuli kuuma kun olin liioitellut vähän
säätämisen kanssa... No, on ainakin asunnossa lämmin!
On
kyllä oikeasti niin ihanaa kun ei tarvitse käyttää herätyskelloa.
Heräsin omatoimisesti siinä kahdeksan tienoilla, mutta nousin vasta
yhdeksän jälkeen. Onneksi olin älynnyt ottaa Jyväskylästä
mukaan leipää, pari omenaa, kaakaojauhetta ja (tietenkin) ketsuppia
niin sain jopa aamupalaa! Oli myös mukava katsoa ulos ikkunasta ja
huomata, että siellä sataa lunta eikä vettä.
| Asuntoni ulkopuolelta |
Päivän
missio oli opetella, että miten pääsen asunnolta parhaiten
hotellille. Tarkoitus oli päästä kymmenen aikoihin liikkeelle,
mutta kyllä se meni melkein yhteentoista ennen kuin olin ulkona
kämpästä. :'D Ja se olikin sitten kunnon haahuilua. Käännyin
varmaan viidesti kannoillani ja jos joku minut näki niin pysty
varmasti selkeästi toteamaan, että tuo ei kyllä tiedä yhtään
mihin se on menossa. Minulle siis neuvottiin eilen vähän
epämääräisesti, että jossain on joku polku, joka vie johonkin ja
siten oikaisee vähän. Valosassa kaikki näytti kuitenkin vähän
erilaiselta ja koska oli satanut tosi paljon lunta, niin ei
toivoakaan, että löytäisin jonkun epämääräisen kinttupolun,
jonka sijainnista en ollut edes varma. Lopulta päädyin suosiolla
seuraamaan autotietä, jota pitkin oltiin edellisenä päivänä
ajettu.
| Tämmöistä täällä |
Kävelymatkaan
ei onneksi tuhlaantunut mitenkään hirveästi aikaa vaikka matka
tuntui pitkältä. Levikeskukseen päästyäni totesin, ettei minulla
ollutkaan kauheasti ylimääräistä aikaa haahuilla (saati halua,
koska märkää lunta tuli taivaalta silmät ja nenä täyteen),
joten kävin vain kaupassa ostamassa vähän syötävää ja juotavaa
ja kävelin takaisin kämpille. Takaisin tullessani huomasin, että
lähempänä olisi ollut isompi S-market kuin se K-market, jossa olin
käynyt. No, nyt tiedän.
Asunnolla
päätin sitten kuitenkin, että lähden sen verran ajoissa töihin,
että kerkeän etsiä vielä sitä polkua. Otin tietokoneen mukaan,
että voisin maksaa kännykkälaskun myös ennen vuoroa. Ilokseni
joku ystävällinen sielu oli jo tehnyt uuden epämääräisen polun
sille alueelle, joka minulla oltiin osoitettu, joten kokeilin
onneani. Ja kyllähän se sitten ihan mukavasti oikaisi. ^^ Kerkesin
sitten olemaan koneella ihan kivan aikaa ennen töiden alkua.
Työntekijät
täällä on kyllä oikeasti tosi kivoja! Tänään tapasin yhden
uuden tarjoilijatytön ja sitten tietenkin keittiömestarin ja toisen
kokin, joiden kanssa olin keittiössä. Hommani oli tänään tehdä
sipsejä. Ja teinkin niitä sitten koko päivän. Huvitti vaan
hirveästi kun eteeni tuotiin säkillinen palsternakkaa ja sanottiin,
että kuori kymmenen. Tuli vaan mieleen se hetki koulussa kun pilkoin
palsternakkaa ja sain rakon käteen. JA olin sitten open
naurunaiheena lopun päivää. :'D Huvittavinta on, että teloin
jälleen sormeni palsternakan parissa, tällä kertaa nirhaisin kivan
palan nahkaa pois kun tein niitä sipsisiivuja semmoisella koneella.
Mutta ei käynyt pahasti, laastari ja hanska käteen ja homma jatkui.
Olen
tosi tyytyväinen kun saan olla tämän rauhallisen alun keittiössä
(ei kiirettä eikä stressiä) ja pääsen sitten salin puolelle kun
vilkastuu. ^^ Tänään katselin haikaillen kun toiset tytöt veivät
ruoka-annoksia, olisin itsekin niin mieluusti halunnut! Mutta kyllä
tämän pari viikkoa siellä keittiössäkin jaksan.
Tänään
kohtasin huvittavan väärinkäsityksen. Ilmeisesti ikäni on
kaikille hieman epäselvä, ensin eräs luuli minua 16-vuotiaaksi,
sitten toinen 18-vuotiaaksi. :'D Hämmennys oli kova kun kerroin
olevani 20, varsinkin sen, joka luuli 16-vuotiaaksi, naama hieman
venähti. Noh, minkäs teet, en meinaa itsekään tajuta olevani 20,
en siis voi odottaa sitä muilta. XD
Toinen
hassu asia tänään oli nimeni. Se ei millään meinannut tarttua
keittiömestarimme päähän (vaikka se lukee nimikyltissäni), joten
puolet päivästä olin vain ”tyttö”, kunnes hän keksi ruveta
kutsumaan minua ”Anskuksi”. :'D Nyt olen välillä tyttö ja
välillä Ansku. Aluksi se oli hyvin hämmentävää, mutta päivän
lopuksi osasin jo reagoida moisiin.
Ruoaksi
sain muuten tänään ihanan ison hampurilaisen ja ranskalaisia! <3
Ja täällä on tosi rentoa, minulle sanottiin, että saan pitää
taukoja millon haluan ja saan hakea limsaa tai kaakaota kun huvittaa.
:o Tänään en vielä oikein osannut käyttää tätä hyväkseni
vaan tein kiltisti hommiani koko päivän ja pidin vain ruokatauon
sekä yhden tosi lyhyen kun minut melkein kädestä talutettiin
hakemaan kaakaota. ^^' Huomasin monta kertaa olevani itekseni
keittiössä kun muut oli jossain tauolla. XD Tauot olisivat ehkä
olleet paikallaan, oli meinaan jalat aika kipeenä loppua kohden.
Vuoron
jälkeen sitten sain kyydin kämpille työkavereilta. ^^ Kierreltiin
vaan ensin vähän siellä ja täällä. Selvisi, että toinen niistä
katsoo myös animea ja lukee mangaa. :o Hauska yllätys. Sitten
pääsin viimein asunnolle, joka odotti ihanan lämpimänä. <3
Aluksi olin ajatellut mennä vielä saunaan, mutten jaksanutkaan.
Huomenna sitten! Huomenna muutenkin rento päivä kun on vapaata,
aion viimein mennä kunnolla tutkiskelemaan Levikeskusta.
Keskiviikkona
tapaan sitten viimein kunnolla työpaikkaohjaajani ja pääsen
keskustelemaan mahdollisuudesta saada itsenäisyyspäivän tienoille
vapaata, että pääsisin Kuopioon ylioppilasjuhliin, yay! ^^
Annu
maanantai 12. marraskuuta 2012
Päivä 000 - Kuinka selvitä 12 tunnin bussimatkasta
Olen
edelleenkin hieman hämmentynyt siitä, että sain eilen illalla
oikeasti pakattua ihan hyvissä ajoin. Kaikki löytyi, eikä
mahtumisenkaan kanssa ollut hirveemmin ongelmia. Matkalaukun päälle
kyllä jouduin istumaan, että saisin sen kiinni. Pääsin siis jopa
jo kahdeltatoista nukkumaan!
Tänään
päivä alkoi sitten klo 5.00 ja outoa kyllä, ylös nouseminen ei
edes tehnyt kovinkaan tiukkaa. :o Tavaroiden kantaminen sen sijaan
teki, en edes halua tietää kuinka monta kiloa minulla on tavaraa
mukana! Ja Jyväskylä on muuten ihanan rauhallinen kuuden aikoihin
aamulla.
| Jyväskylä klo 06.00 |
Bussissa
ei kovinkaan paljoa väkeä ollut ja nukahdin melko nopeasti lähdön
jälkeen. Nukuin oikeasti melko hyvin Ouluun asti! Oli ihanan lämmin.
Oulussa sitten jalottelin ja kävin linja-autoaseman luona olevassa
kahvilassa syömässä pullan ja hörppimässä omenamehua, kaveri
tuli seuraksi. ^^ Sen jälkeen oli pirteä ja hyvin levännyt olo ja
matkakin oli jo suurin piirtein puolessa välissä! Oulusta tuli
kyytiinkin paljon porukkaa. Loppumatkan kuuntelin musiikkia, katselin
vaihtuvia maisemia ja tekstailin. Oli aika kurja sää, satoi
oikeastaan koko matkan. Pohjoiseen tulon huomasi lähinnä siitä,
että järvet ja joet alkoi olla paikoittain jäässä vaikka lunta
ei juurikaan ollut. Vähän ennen Rovaniemeä näin myös poroja ja
totesin olevani virallisesti Lapissa. :D
Siitä
huolimatta, että olin nukkunut jo monta tuntia rupesin pilkkimään
ennen Rovaniemeä. Tekstailun avulla pysyin suurin piirtein hereillä
enkä missanut vaihtoa. Vaihtoaikaa oli todella reilusti ja siinä
bussia odotellessani yksi kanssamatkustajistani tuli sanomaan
minulle, että häneltä jäi lompakko siihen bussiin, jolla olimme
tulleet ja pyysi apua. Yhdessä sitten pohdimme mitä asialle
tekisimme. Kaiken lisäksi tällä naisella oli kännykästä akku
melkein loppu, joten hän pyysi, että saisi soittaa minun
puhelimella. Onneksi olin ladannut sen ihan täyteen juuri ennen
matkaa. :D Siinä sitten soiteltiin ja onneksi lopulta saatiin kiinni
se bussi, jolla oltiin tultu. Asia ratkesi sitten siinä. Jänniä
hetkiä Rovaniemellä. Myöhemmin kuuntelin kun eräät vanhemmat
britit keskustelivat Skypestä ja kun bussi viimein tuli, päivän
toinen lompakkonsa bussiin unohtanut tuli sitä etsimään ennen kuin
lähdettiin.
| Rovaniemen linja-autoasema |
Rovaniemeltä
kun lähdettiin niin satoi kaatamalla. Onneksi se vähän hellitti ja
lumen määräkin alkoi lisääntyä. Ulos ei oikein enää nähnyt
kun oli pilkko pimeää, joten rupesin nukahtelemaan taas. :'D
Taistelin pysyäkseni hereillä osatakseni jäädä oikeassa paikassa
pois kyydistä. En ymmärrä, miksi oikein olin kuvitellut saapuvani
Leville valoisaan aikaan ja yritinkin koko bussimatkan saada aivoni
tajuamaan, että kuudelta Levillä on jo pimeää. Päästiin
aikataulusta vähän myöhässä perille ja huh, että oli liukasta!
Paljon jäätä ja märkää. Olin hieman hukassa, mutta onneksi
bussikuski neuvoi minut oikeaan suuntaan. Kävelymatka ei luojan
kiitos ollut pitkä, eikä kylmäkään ollut. Pienen kasvavan
ahdistuksen jälkeen lopulta löysin oikean hotellin (piti jopa
kulkea lyhyt matka suoraan... :D). Täällä ei tuo pimeyskään
tunnu niin pahalta kun rinteet todella kirkkaasti valaistu ja
muutenkin paljon valoja. Porukkaakin oli ihan mukavasti.
Hotellilla
pääsin suoraan syömään, oli aivan ihanaa ruokaa! Tarjolla oli
metsäsienikeittoa, possun niskaa, lohta ja kermaperunoita. Söin
itseasiassa kaikkia niistä. :'D Tietenkin myös salaattia ja leipää
sekä jälkiruoaksi hedelmäsalaattia ja kuumaa kaakaota.
Ruokailutilat olivat myös todella viihtyisät. Sain sitten tulevan
viikon työvuorolistan ja kivalta näyttää! Olen koko viikon
iltavuorossa, päivät alkaa joko kahdelta tai kolmelta ja kestää
sinne puoli kymmeneen. Kiva, kun saa viettää päivän ainoita
valoisia hetkiä kierrellen ja alueeseen tutustuen!
Ruoan
jälkeen tapasin sitten työpaikkaohjaajani pikaisesti ja myös salin
puolen päällikkö kävi esittäytymässä. Kaikki vaikuttavat
todella mukavilta! Lähtö asunnolle tuli sitten niin äkkiä, että
luonnollisesti unohdin lakanat ja pyyhkeet hotellin respaan...
Tajusin asian tietenkin vasta asunnolla. Noh, minkäs teet. :'D
Asunto
onkin sitten PALJON isompi kuin olin osannut odottaa. On isot
eteistilat, valtava kylppäri ja siellä sauna, iso olohuone, kaksi
tilavaa makkaria sekä iso keittiö. Otin vieläpä sen makkarin,
jossa on sitten lisäksi vaatehuone. :D Alku meni sitten
ihmetellessä, että miten saan jääkaapin ja patterit päälle.
Jääkaappiin ainakin löysin ratkaisun, pattereista en oikein tiedä.
:'D Purin sitten samantien kaikki tavarani ja järjestelin
paikoilleen, ettei tarvitsisi aina laukuista kaivaa tarvittavaa.
| Osa makkarista |
| Vaatehuoneeni |
| Sauna <3 |
| Olkkari osittain, vasen pimeä huone on keittiö ja oikealla on toinen makkari. |
Mutta
mutta... Vatsanpohjaa kipristelevä jännitys on ainakin toistaiseksi
poissa ja odotan huomista innolla! Ja vaikka kuinka mietitytti tuo
bussimatka niin se meni loppujen lopuksi todella kivuttomasti ja
mukavasti. Mikään paikka ei edes puutunut. :D Tosin
matkustushousuni valitsin vähän huonosti, tiukat farkut eivät
oikein sallineet hirveän montaa asentoa jaloille ilman, että polvia
olisi ruvennut särkemään...
Annu
Ps.
Voisko joku valasta, että miksi tuolla saunassa on patteri. :'D
Pps. Sain lopulta ne lakanat sitten kuitenkin!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)